Het Visgilde Bergen op Zoom…Wie kent deze mooie viszaak niet. Deze parel uit de Lombardenstraat wordt met veel passie gerund door Arie Schot en zijn team. In de loop van 2017 wordt het Visgilde uitgebreid met een vestiging in De Zeeland in Bergen op Zoom. ‘Als ondernemer moet je kansen pakken en inspelen op ontwikkelingen.’
De geschiedenis
De geschiedenis van dit familiebedrijf begint in 1925 met Hendrika en Arie Schot, de overgrootouders van Arie. Vanuit hun duwkar verkochten zij verse vis op straat. In 1953 breidde opa het bedrijf uit met een winkel en verkoop van vis aan de deur. Daarna verbreedde de vader van Arie het dienstenaanbod met een groothandel, vistransport en standplaatsen waar anno 2017 nog steeds gebakken vis wordt verkocht. Zo’n twintig jaar geleden startte Arie met behulp van zijn ouders de zaak in Bergen op Zoom.
Trots op de binnenstad
‘We mogen trots zijn op zo’n mooie binnenstad met de sfeervolle pleinen en monumentale panden. Als stad van de Brabantse Wal, bekend van de 3 A’s (asperges, ansjovis en aardbeien), hebben we ook op culinair gebied veel te bieden.’
Toekomstdroom
‘Mijn toekomstdroom is om in samenwerking met andere ondernemers en de gemeente een nog aantrekkelijker vestigingsklimaat te creëren in de binnenstad. Dan denk ik aan een mooi aanbod van bijzondere restaurants die net even anders dan anders zijn, grotere ketens en speciaalzaken waar service, kwaliteit en een goed advies voor jou als klant centraal staan.’
‘Verbetering begint bij jezelf’
‘Hoe we dat gaan bereiken? De stap naar verbetering begint bij jezelf. Het is belangrijk dat je als ondernemer kansen pakt en jezelf blijft vernieuwen. Wij merken dat mensen steeds vaker het Visgilde bezoeken om te lunchen. Of tussendoor langskomen voor een lekker vishapje en een drankje.’
Mogelijkheden
‘Zo werden we laatst nog gebeld of het mogelijk was om met een gezelschap van 10 personen te komen lunchen. Uiteraard hebben we toen binnen een mum van tijd een mooi plekje geregeld en een heerlijke lunch geserveerd. Dat biedt mogelijkheden.’
Uitbreiden
‘Toen ik in aanraking kwam met de locatie in De Zeeland, heb ik deze kans aangegrepen om ons werkgebied te vergroten en de eetmogelijkheden bij het Visgilde uit te breiden. Op beide locaties blijft het mogelijk om verse vis en visspecialiteiten te kopen en een visje te komen te eten. In het centrum komt de focus nog meer te liggen op bezoekers die bij ons een visje komen eten. In ons nieuwe filiaal gaat de nadruk liggen op verkoop.’
Nog meer samenwerken
‘Als alle ondernemers zich blijven ontwikkelen, nieuwe initiatieven ontplooien en nog meer gaan samenwerken om de binnenstad te promoten, gaat dit andere ondernemers aantrekken. Tijdens Koopzondagen geldt voor vele parkeerplaatsen gratis parkeren. Het zou mooi zijn als we dit af en toe ook op andere momenten in de week kunnen toepassen. Bijvoorbeeld het eerste uur, of op een bepaald gedeelte van de dag gratis. Of op woensdagmiddag als de kinderen vrij zijn. Ik weet zeker dat dit nog meer bezoekers naar de stad gaat trekken.’
Lobbyen voor Bergen op Zoom
‘Door actief te lobbyen of te investeren in een ander beleid, kunnen we nog meer publiekstrekkers voor Bergen op Zoom warm maken. Dit zouden we kunnen realiseren door het bedrijfsleven en de gemeente nog meer of anders te laten samenwerken. Het bedrijfsleven beschikt over een groot netwerk dat ook prima ingezet kan worden om de samenleving verder te helpen. Uiteindelijk hebben we daar allemaal profijt van.’